Wróć do listy26 sierpnia 2024

Konsultacja wewnętrznej procedury zgłoszeń z reprezentacją pracowników

Zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów, organizacje są zobowiązane do konsultacji wewnętrznej procedury zgłoszeń z reprezentacją pracowników. Proces ten polega na współpracy z przedstawicielami zatrudnionych osób.
Polecane
Konsultacja procedury zgłoszeń wewnętrznych

W celu ustalenia wewnętrznej procedury zgłoszeń, konieczne jest skonsultowanie się z:

  1. zakładową organizacją związkową (lub wszystkimi takimi organizacjami, jeśli jest ich więcej niż jedna w danej firmie), lub

  2. w przypadku braku zakładowej organizacji związkowej – z przedstawicielami pracowników wyłonionymi zgodnie z zasadami przyjętymi u danego pracodawcy.

W przypadku, gdy w organizacji nie ma związków zawodowych, pracodawca musi uwzględnić czas potrzebny na wybór przedstawicieli osób zatrudnionych do celów konsultacyjnych. Proces ten jest obligatoryjny, dlatego planując wdrożenie procedury, trzeba uwzględnić czas potrzebny na konsultacje i wejście procedury w życie. Czas ten obejmuje:

  • 5 do 10 dni na konsultacje z organizacją związkową lub przedstawicielami pracowników, licząc od dnia przedstawienia projektu procedury,

  • 7 dni na wejście w życie zatwierdzonej procedury, licząc od momentu jej ogłoszenia w przyjęty sposób.

Jeżeli w firmie działa jedna lub więcej organizacji związkowych, projekt procedury musi zostać przedstawiony wszystkim organizacjom, aby mogły one uczestniczyć w konsultacjach. Natomiast w przypadku braku takich organizacji, konsultacje prowadzi się z przedstawicielami pracowników (w przypadku, gdy ich nie ma, pracodawca musi przeprowadzić wybory przedstawicieli).

Następnie pracodawca musi przekazać projekt procedury wybranym przedstawicielom. Przekazując projekt, pracodawca powinien wskazać termin spotkania lub określić czas na zgłoszenie uwag. Chociaż pracodawca nie jest zobowiązany do uwzględnienia wszystkich uwag, powinien je przeanalizować i, w razie odmowy, uzasadnić swoją decyzję. Konsultacje powinny być odpowiednio udokumentowane – należy zachować korespondencję i protokoły spotkań jako dowód przeprowadzenia wymaganych konsultacji.

Podstawa prawna:

  • art. 23 ust. 3, ust. 4, ust. 5 ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928).