Wróć do listy30 sierpnia 2024

Sygnaliści: Jak wybrać odpowiedni kanał do zgłaszania nieprawidłowości

Kanały zgłoszeń nieprawidłowości to narzędzia umożliwiające sygnalistom kontakt z odpowiednią osobą w organizacji, która zajmuje się rozpatrywaniem takich zgłoszeń. Kluczowym celem kanału zgłoszeń jest zapewnienie pracownikom oraz innym osobom, które mogą pełnić rolę sygnalistów zgodnie z ustawą, bezpiecznej i skutecznej drogi do zgłaszania nieprawidłowości.
Polecane
Kanał zgłoszeń wewnętrznych

Prawo nie określa szczegółowych wymagań co do formy kanałów zgłoszeń, ale wymaga, aby sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych obejmowały co najmniej możliwość dokonywania zgłoszeń ustnie lub pisemnie (art. 26 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów). Wybór kanału zgłoszeń powinien uwzględniać wielkość firmy, jej możliwości finansowe, ryzyka związane z działalnością oraz strukturę zatrudnienia. Ważne jest, aby niezależnie od wyboru narzędzia, kanał zgłoszeń był łatwy w obsłudze, zapewniał poufność danych, umożliwiał kontakt zwrotny z sygnalistą oraz był dostępny dla osób spoza firmy, takich jak byli pracownicy czy osoby rekrutujące się.

Odpowiedni wybór kanału zgłoszeń jest kluczowy dla wdrożenia procedur regulujących zasady zgłaszania i rozpatrywania nieprawidłowości.

Ustne zgłoszenia mogą być realizowane np. przez telefon, za pomocą innych systemów komunikacji elektronicznej lub poprzez bezpośrednie spotkanie, które powinno zostać zorganizowane w ciągu 14 dni od wniosku sygnalisty.

Zgłoszenie ustne dokonane za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej lub innego nagrywanego systemu komunikacji głosowej jest dokumentowane za zgodą sygnalisty w formie:

  1. nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie, lub

  2. kompletnej i dokładnej transkrypcji rozmowy przygotowanej przez jednostkę lub osobę, lub podmiot, upoważniony do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych.

Zgłoszenie ustne dokonane za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej lub innego nienagrywanego systemu komunikacji głosowej jest dokumentowane w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego dokładny jej przebieg.

Z kolei zgłoszenia pisemne mogą być dokonywane w formie papierowej lub elektronicznej.

Pracodawca ma dowolność wyboru narzędzia do zgłoszeń, od prostych rozwiązań, jak skrzynka wrzutowa, dedykowany w tym celu adres e-mail lub numer telefonu, po bardziej zaawansowane technologie, takie jak aplikacje czy platformy internetowe. Nowoczesne rozwiązania IT mają zalety, takie jak dostępność w dowolnym czasie i miejscu, szybka reakcja oraz możliwość łatwego dialogu z sygnalistą w celu wyjaśnienia zgłoszenia.

Podstawa prawna:

  • art. 26 ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928).