Wyznaczanie osoby do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń – zasady
Przepisy ustawy o ochronie sygnalistów wymagają, aby w ramach wewnętrznej procedury zgłoszeń pracodawca określił:
-
wewnętrzną jednostkę organizacyjną, osobę wewnątrz firmy lub podmiot zewnętrzny odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń;
-
bezstronną jednostkę organizacyjną lub osobę, która będzie odpowiedzialna za podejmowanie działań następczych, takich jak weryfikacja zgłoszeń, komunikacja ze zgłaszającym, żądanie dodatkowych informacji oraz udzielanie odpowiedzi.
Co ważne, pracodawca może wyznaczyć zewnętrzny podmiot do przyjmowania zgłoszeń, ale nie może mu powierzyć działań następczych. Wyjątkiem są grupy prywatne zatrudniające od 50 do 249 osób, które mogą zawrzeć umowę o wspólnych zasadach przyjmowania, weryfikacji zgłoszeń i prowadzenia postępowań wyjaśniających (art. 28 ust. 3 ustawy o ochronie sygnalistów).
Pracodawca powinien zadbać o to, aby osoba odpowiedzialna za działania następcze wewnątrz organizacji: |
|
|
|
|
|
|
Osoby wyznaczone do tych zadań muszą posiadać pisemne upoważnienie do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych. Mają także obowiązek zachowania poufności informacji uzyskanych w trakcie powierzonych im działań.
Natomiast upoważnienie podmiotu zewnętrznego wymaga zawarcia umowy w celu powierzenia obsługi przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, potwierdzania przyjęcia zgłoszenia, przekazywania informacji zwrotnej oraz dostarczania informacji na temat procedury zgłoszeń wewnętrznych z zastosowaniem rozwiązań technicznych i organizacyjnych zapewniających zgodność tych czynności z ustawą.
Podstawa prawna:
-
art. 25 ust. 1 pkt i pkt 3, art. 27, art. 28 ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928).